Två recept

Dessa maträtter går under kategorin "snabbmat" för mig då de sköter sig själv ganska bra och maten är lagad, äten och kanske tom diskad på under en timme.

SaffransFiskgratäng 3 port

1 st torskblock (gärna änglamark)
1 halv broccoli huvud
1 st paprika
4 st tomater
Hackad/pressad vitlök ½ liten klyfta
½ förpackning grädde
1 dl mjölk
salt
peppar
Buljong (helst Renée Voltaires Lantbuljong i pulverform)
½-1 förpackning saffran (5g?) (beror på hur mycket saffranssmak du vill ha)

Lägg fisken i en ugnsform, skärgrönsakerna i önskad storlek, lägg de över och runt fisken (vill man ha mer grönsaker eller andra grönsaker, så är det frittfram).
Vispa ihop vitlök, grädde, mjölk, buljong, saffran salt och peppar, töm detta över fisken och grönsakerna.
In i ugnen på 225grader 15-30 min beroende på ugn och om fisken var tinad/fryst. Man får känna/kolla om fisken är klar.
Servera med pressad potatis, kokt potatis en sallad eller kanske som i vårt fall bulgur & röda linser


Fiskgryta 4 port

1-2 st torkblock
6-8 skalade potatisar
3 morötter
½ blomkålshuvud
½ vitlök hackad
1 paket (5g?) saffran
2 dl grädde
Vatten
Buljong ½ tärning eller 1 msk RV pulver
salt & peppar

Skär potatisen i tärningar, slanta/tärna  morötterna, skär blomkålen i små buketter/bitar
hacka  vitlöken. Lägg grönsaker+ vitlök i en varm gryta med lite smält smör i botten. Fräs grönsakerna tills de blir "svettiga" töm då på vatten så att det täcker grönsakern och 1 cm till, töm sedan på grädde lägg i buljong och saffran sedan lägger du i fisken. koka tills potatis och fisken är klara om fisken är tinad tar detta kanske 10-15 min. Smaka av med salt och peppar.
Även här kan man ju ta andra grönsaker om man vill, jag skriver bara det jag använde.

Lycka till & Smaklig måltid.

(bild kommer senare)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0