Fiskgryta

Igår gjorde jag en fiskgryta som blev jättegod som jag tänkte dela med mig av receptet.

Fisk (valfri, men jag använde änglamarks torsk) ca 400g
4 potatisar
1 morot
½ Fänkål
½ broccoli
1 vitlöksklyfta
En näve sockerärtor
Tomater
ca 0,5 dl röda linser (glömde dessa när jag publiserade inlägget...) om du inte gillar linser, strunta i dem.
½-1 paket saffran
ca ½-1dl Grädde
(grönsakerna är valfri men detta var vad jag använde)

Dela grönsakerna(utom sockerärtor och tomater) i lagom stora bitar, fräs de sedan i smör eller olja eller båda. Töm på vatten så att det täcker och lite till, ta sedan i grädden och saffranet. Låt detta koka en stund lägg sedan i fisken och linserna, när fisken nästan är klar lägg i tomater och sockerärtor, låt det koka en stund. Servera och njut.
Jag kan tänka mig att man kanske kan servera grytan med en klick creme fraiche (har inte testat) och lite bröd till.


Idag blev det inge jobba... När jag steg upp var Elvira jättetäppt i näsan hörde jag, men det har hon varit förr i helgen oxå...
Men sen precis innan jag skulle åka vaknade hon så jag tog upp henne och kännde att hon var supervarm hela hon, kollade och hon hade 38,5.. väntade ett tag men den gick inte ner.... så jag fick glatt (?) stanna hemma, eftersom A tydligen hade mycket på jobbet.. och han skulle oxå börja tidigt (?) kl 8... så jag fick det ångestfyllda uppdraget att ringa till jobbet 45 min innan jag börjar och säga att jag blir hemma, jag hatar det för jag vet hur svårt det är att få in nån så tidigt på morgonen.. hoppas det löste sig iaf.

Så idag ska vi mysa och ha det bra. Tänkte nog baka lite matbröd eftersom jag har en massa mjöl och jäst.. vi får se hur det blir med det.

Har redan kokat sylt iaf, till min egen risifrutti/ris a la malta. Och potatisen till middagen. Prinsessan ligger nu i soffan och ser på Svambob under sin svampbob filt.

Trevlig tisdag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0